Click & See...

free glitter text and family website at FamilyLobby.com free glitter text and family website at FamilyLobby.com free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Menarik

4.8.11

Pembantu Pegawai Tadbir N27

Waaa, tajuk macam ni macam nak da jawatan kosong pulak. HEHEHE...
Sebenarnya, hari ini saya nak berkongsi pengalaman pergi interview untuk jawatan ini baru-baru ini. Mungkin kepada yang nak pergi pulak lepas ni, jadi ada la sedikit input untuk menjadi bekalan.

Ok, stat citer nya macam ni (macam nak citer kat cucu pulak), pada pagi 22 Jun 2011, saya dengan pak su pun bergerak ke SPA Kedah. Dengan muka ketar giler ni, saya pun bergerak ke tingkat 8 bangunan.




First jer masuk, masih tak ramai orang yang datang. Ada 2org lelaki dikaunter, kerja dia adalah memastikan kita daftar untuk mendapat nombor giliran, menyemak dokumen kita, kalau tak lengkap dia akan cuba bantu apa yang terdaya. Mereka tak da la suruh calon-calon balik ambil dokumen kalau tertinggal, hanya tunjuk apa yang ada saja.

Saya adalah calon pertama hari tu. Ada 2 bilik penemuduga, 1 bilik, 2 orang melayu dan 1 bilik lagi 2 orang cina. Saya kena dekat cina tu. Adoi, memang ketar tak tau nak cakap. Orang cakap penemuduga cina lebih teliti. Saya pun duk relax & selawat banyak2. Tiba-tiba ada sorang kakak ni minta masuk dulu, sebab dia dalam pantang. Saya ok jer, dia pun gi la interview dulu. Dia kat dalam bilik tu selama 1 jam 15 minit!!! Saya yang kat luar ni dah peluh, baju Kot tebal yang saya pakai pun dah tak terasa, sejuk giler, siap berpeluh-peluh lagi. Calon-calon lain pulak mula duk cakap macam-macam, bertambah-tambah ketar la saya.

Masa yang ditunggu pun tiba, naik la nombor giliran saya. Saya ketuk pintu & ucap selamat pagi. Dia pun sruh duduk. Seorang penemuduga tu friendly betul & yang sorang lagi serius giler. Fuh, kecut perut tengok penemuduga yang serius tu.

Penemuduga yang friendly pun start la sesi dia:

"Are you ok today?, how are you?"
pulak! sepupu saya cakap penemuduga SPA cakap bahasa melayu. Nasib bek saya dah prepair sikit-sikit. So, jawap je la.

Ok, kat bawah ni saya bagi la soalan yang dia tanya:

  • Are you happy to come here?
  • Parent awak pesan apa sebelum datang sini?
  • Awak nervous ker?
  • Macam mana awak mengatasi nervous tu?
  • Seronok dapat datang interview?
  • Preparation yang buat sebelum datang interview?
  • Perkenalkan diri awak?
Lebih kurang macam tu la, tapi setiap soalan ni dia akan ada anak2 soalan yang lain. Contoh saya bagi, pasal Preparation yang dibuat sebelum datang interview?Anak2 soalan dia kat bawah ni:

  • Saya jawap melayari internet : Dia tanya la, laman web apa, apa yang awak baca kat laman web tu, kenapa baca web tu, berapa kali bukak.
  • Saya jawap lagi tanya orang berpengalaman : Dia tanya, org tu pesan apa, apa dia cakap, orang tu siapa.
Lebih kurang macam tu la. Ok, sekarang turn penemuduga yang serius pulak. Ini antara soalan-soalan yang dia tanya:

  • Apa itu dasar pandang ke timur?
  • Apa itu ETP?
  • Tangga gaji N27 berapa? (dia nak dengan sen2 sekali)
  • Kementerian@menteri yang bertanggungjawap untuk N27?
  • Pandangan anda mengenai ETP?
  • Siapakah orang bawahan anda nanti? (Gred yang duk bawah N27)
  • Skot kerja PPT@EO? (PPT@EO, nama lain tuk jawatan ini)
  • Latest pekeliling dari JPA?
  • Kenapa kami perlu ambil awak bekerja?
  • Apa kelemahan awak?
Untuk makluman juga, penemuduga ini dia tak tanya pun pasal isu terkini. Dia tanya isu2 yang agak lama. Time ni, isu semasa adalah mengenai PROSPEK. Bila saya dah keluar, penemuduga melayu kat bilik sebelah, dia akan tanya isu ini jer kat semua calon (calon2 yang citer).

Kesimpulannya, semua benda kita kena tahu. Tak kira isu semasa ataupun tidak. Saya ditemuduga kalau tak silap 15 minit jer kot. Bila keluar jer, bilik sebelah calon yang ditermuduga seramai 6 orang tapi bilik saya baru 2 orang. Memang lama.

p/s: kat dalam bilik tu macam-macam boleh jadi, so kena study semua.
Hati:Tapi kadang-kadang rasa tak adil pun da gak, study lama-lama tpi org nk judge kita tuk minta kerja hanya 15 minit jer.

0 Yang Rajin Menaip:

Post a Comment