Click & See...

free glitter text and family website at FamilyLobby.com free glitter text and family website at FamilyLobby.com free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Menarik

1.8.11

Pada Suatu Hari...


Pada suatu hari, ada seorang puteri kempunan untuk makan sate di negeri Kajang. Diarahkan semua pengawal yang ada untuk membawa sang puteri untuk mencari sate. Tapi, tiada seorang pengawal pun yang berani untuk mengikut sang puteri. Ini disebabkan oleh perjalanan yang jauh harus ditempuhi, perlu melalui hutan yang sangat ditakuti.

Dikatakan oleh seorang nenek tua, didalam hutan itu dihuni oleh sepasang harimau. Harimau ini bukan harimau biasa. Dikatakan lagi oleh nenek tua itu, harimau ini sangat bengis, pada setiap benda yang mendengar dengusan harimau ini, maka akan berlari bertempiaran kerana ketakutan. Sang puteri tetap dengan kemahuannya. Bonda sang puteri tidak dapat menolak pemintaan anakda yang tercinta. Diwar-warkan berita itu kepada rakyat jelata. Tiada juga datang seorang pun yang mahu melakukannya.

Maka, sampai dua purnama sang puteri tetap dengan pendirian mahukan sate. Maka, datanglah sang putera dari negeri yang sepurnama jauhnya. Disampaikan niat mahu menemani sang puteri mencari makanan kesukaannya. Seronok bukan kepalang sang puteri, hajat yang diingini bakal ditunaikan.

Pergilah mereka berdua tanpa pengawal ke tempat dituju. Bergantung haraplah sang puteri kepada putera tersebut. Sampai di hutan yang dikhabarkan nenek tua itu, sang puteri menjadi ketakutan. Sang putera sedaya upaya melindungi sang puteri yang menjadi dambaannya sekian lama. Peluang ini digunakan untuk menambat hati sang puteri.

Sesampainya di tengah hutan, dengusan sang harimau kedengaran. Makin menghampiri, sang puteri hanya mampu berlindung dibalik ketegapan badan sang putera. Dilihat juga sepasang harimau itu di depan mata. Sang putera berkata-kata:

"Jangan diapa-apakan kami wahai sang harimau, kamu sepasang dan kami juga sepasang. Tidak akan kami apa-apakan kamu berdua, kiranya sudi membenarkan kami melalui jalan ini dengan selamat."

Tiba-tiba, sepasang harimau tadi tersenyum. Sang puteri kehairanan. Ditunjukkan sepasang harimau ini akan jalan keluar buat sang puteri dan putera.

Sebagai tanda ucapan terima kasih, sang putera menghadiahkan sepasang harimau tadi CENDERAMATA.




*Gambar harimau ini diambil di depan Sate Kajang Haji Samuri, Kajang. Jangan marah. HEHEHE...

p/s: cerita ini hanya rekaan semata-mata, hanya ada kena mengena dengan diri penulis. :-)

0 Yang Rajin Menaip:

Post a Comment